ZarzÄ…dzanie w sektorze ochrony zdrowia

Cel studiów

Celem studiów jest kształcenie kadry kierowniczej i specjalistów, rozumiejących na czym polega nowoczesne zarządzanie zakładem opieki zdrowotnej (w tym zarządzanie finansami) i innymi organizacjami w systemie ochrony zdrowia, umiejących zastosować w praktyce nabyte umiejętności.

Czas trwania: 2 semestry (200 godz. dydaktycznych)

Po ukończeniu studiów słuchacz otrzymuje świadectwo ukończenia studiów podyplomowych.

Absolwent posiada wiedzę interdyscyplinarną z zakresu nauk ekonomicznych i społecznych oraz  rozumie problemy sektora ochrony zdrowia, zna  systemy opieki zdrowotnej oraz polityki zdrowotnej Polski i krajów Unii Europejskiej. Posiada wiedzę szczegółową z zakresu: formułowania strategii, biznesplanów i projektów dla podmiotów leczniczych oraz innych organizacji ochrony zdrowia, opracowania strategii i stosowania technik marketingowych, tworzenia systemów zarządzania jakością oferowanych świadczeń zdrowotnych, zarządzania ludźmi, oceny i modyfikacji struktur organizacyjnych, negocjowania, zarządzania finansami, analizy danych księgowych oraz zastosowania technik analizy finansowej, poznania i umiejętnego interpretowania przepisów prawnych regulujących funkcjonowanie systemu ochrony zdrowia.

Program studiów (wykaz przedmiotów):

  1. Podstawy prawne w ochronie zdrowia
  2. Podstawy organizacji i zarzadzania. Narzędzia zarządzania i ich wykorzystanie
  3. Planowanie strategiczne
  4. Zagraniczne modele organizacji ochrony zdrowia
  5. Podmioty rynku usług medycznych
  6. SamorzÄ…dowa polityka zdrowotna
  7. ZarzÄ…dzanie finansami w podmiotach leczniczych. Analiza finansowa
  8. Gra decyzyjna. ZarzÄ…dzanie operacyjne i strategiczne w podmiocie leczniczym
  9. Rachunek Kosztów. Wykorzystanie programu EXCEL
  10. Budżetowanie i controlling w praktyce podmiotu leczniczego
  11. Analiza ekonomiczna w podmiocie leczniczym
  12. Przekształcenia- warsztaty z udziałem liderów zmian
  13. ZarzÄ…dzanie ryzykiem w opiece zdrowotnej. Analiza procesu
  14. Zarządzanie jakością w usługach zdrowotnych. Akredytacja
  15. Ubezpieczenia na rynku usług medycznych
  16. Prawo pracy
  17. Kontraktowanie świadczeń medycznych
  18. Rynek usług bankowych
  19. Zarządzanie efektywnością w zespole. Komunikacja interpersonalna
  20. ZarzÄ…dzanie dokumentacjÄ… w podmiocie leczniczym
  21. Strategiczna karta wyników. Benchmarking
  22. Systemy informatyczne w OZ
  23. Przeciwdziałanie korupcji. Możliwości i sposoby
  24. Przygotowanie projektu końcowego – seminarium.


Metody i narzędzia dydaktyczne

  • wykÅ‚ad z wykorzystaniem prezentacji multimedialnych
  • analiza przypadków case study
  • ćwiczenia warsztatowe
  • dyskusje zogniskowane
  • gry i ćwiczenia kierownicze
  • symulacje biznesowe i decyzyjne
  • testy

Sposoby weryfikacji efektów kształcenia:

  • semestralny test zaliczeniowy obejmujÄ…cy wszystkie przedmioty w semestrze
  • praca koÅ„cowa
  • egzamin koÅ„cowy