Monoprofilowe Centrum Symulacji Medycznej – Wielkie otwarcie!

4 grudnia 2019
Businessman hand putting money coin stack growing business.
 Share on FacebookShare on Google+Tweet about this on TwitterShare on LinkedInEmail this to someonePrint this page

Collegium Mazovia Innowacyjna Szkoła Wyższa uroczyście otworzyła Monoprofilowe Centrum Symulacji Medycznej. To pierwsze takie zaawansowane technicznie sale dydaktyczne w regionie!

W Monoprofilowym Centrum Symulacji Medycznej w symulowanych warunkach klinicznych przy użyciu specjalistycznych fantomów i symulatorów przyszły personel pielęgniarski będzie zdobywać praktyczne umiejętności i uczyć się pracy zespołowej.

Centrum powstało dzięki projektowi współfinansowanemu przez Unię Europejską w ramach Programu Operacyjnego Wiedza Edukacja Rozwój, tytuł projektu „Rozwój jakości kształcenia praktycznego w Collegium Mazovia Innowacyjnej Szkoły Wyższej w Siedlcach poprzez utworzenie Monoprofilowego Centrum Symulacji Medycznej”. Celem projektu jest podniesienie jakości kształcenia kadr medycznych poprzez wdrożenie programu rozwoju kształcenia praktycznego metodą symulacji medycznej dla kierunku pielęgniarstwo.

Na potrzeby Monoprofilowego Centrum Symulacji Medycznej zaadaptowano i dostosowano istniejące pomieszczenia dydaktyczne na III piętrze (poziom A4) w budynku Collegium Mazovia. Łączna powierzchnia użytkowa inwestycji to 423 m2 a jej całkowity koszt wyniósł ponad 2,5 mln złotych.
Powstały doskonale wyposażone pomieszczenia symulacyjne i wspomagające, tj. sala pielęgniarstwa wysokiej wierności, dwie sale do debriefingu, sala umiejętności pielęgniarskich, sala umiejętności technicznych, sala symulacji BLS i ALS, sala egzaminacyjna OSCE oraz pomieszczenia kontrolne w poszczególnych salach. Każda z sal została wyposażona w specjalistyczny sprzęt, na który składają się symulatory, fantomy, trenażery, modele, sprzęt medyczny oraz meble medyczne. Prowadzenie zajęć metodą symulacji medycznej przy użyciu fantomów i trenażerów umożliwia wielokrotne powtarzanie czynności a popełniane błędy nie zagrażają bezpieczeństwu pacjentów. Symulatory potrafią naśladować różne objawy i zachowania pacjentów.

Wszystkie zajęcia dydaktyczne w CSM prowadzone są metodą symulacji medycznej o różnym stopniu wierności. Polegają one na stwarzaniu możliwości nauki przez doświadczenie w kontrolowanym środowisku. Symulacja medyczna to obecnie najnowocześniejszy i najskuteczniejszy sposób kształcenia. Wpisuje się w wymagania współczesnej dydaktyki, pozwalając na łączenie kształtowania umiejętności praktycznych z tzw. kompetencjami miękkimi, takimi jak: praca zespołowa, podejmowanie decyzji, komunikacja z pacjentem.

W Sali niskiej wierności studenci pod okiem instruktora uczą się podstawowych umiejętności technicznych. Różnorodne trenażery i fantomy pozwalają na wykonanie takich zabiegów jak: pobranie krwi do badań, założenie wkłucia obwodowego czy cewnikowanie pęcherza moczowego. Znajomość tych procedur jest niezbędna do postępowania w bardziej złożonych czynnościach medycznych. W Sali pośredniej wierności studenci uczą się schematów i algorytmów postępowania w poszczególnych przypadkach klinicznych począwszy od procesu diagnozowania po działania terapeutyczne. W symulacji wysokiej wierności wykorzystywane są pełnopostaciowe, zaawansowane symulatory pacjentów w różnych kategoriach wiekowych. Połączenie ich licznych funkcji z możliwością dynamicznej zmiany parametrów życiowych pozwala na realistyczne przedstawienie studentom objawów chorobowych oraz daje możliwość samodzielnego podejmowania przez nich decyzji co do dalszego postępowania. Zajęcia odbywają się w oparciu o scenariusze symulacyjne, zawierające skomplikowane sytuacje kliniczne, z którymi studenci muszą się zmierzyć.

Bezpośrednia obserwacja ćwiczeń oraz sesji symulacyjnych studentów i komunikacja z nimi możliwa jest dzięki lustrom weneckim i systemom audio-video znajdującym się w pomieszczeniach kontrolnych – sterowniach. Możliwy jest zapis sesji i archiwizacja plików do debriefingu. Na potrzeby realizacji zajęć została przygotowana baza 64 scenariuszy symulacyjnych i został opracowany podręcznik oraz aplikacja komputerowa wspomagająca nauczanie. Pozwala studentom przygotować się do symulacji oraz zobaczyć zapis video z wykonywanej czynności.

Niezwykle istotną częścią symulacji jest omówienie zrealizowanego scenariusza w komfortowych i bezpiecznych warunkach czyli w Sali do debriefingu. Na tym etapie studenci dowiadują się o elementach, które wykonali prawidłowo jak i o tych wymagających poprawy w przyszłości. Do tego celu wykorzystywane są zarejestrowane w trakcie scenariusza materiały audio-video, obiektywnie przedstawiające wykonane przed chwilą czynności.

W CSM organizowane są egzaminy praktyczne OSCE, umożliwiające obiektywne i sprawiedliwe sprawdzenie umiejętności zdobytych podczas zajęć. Wdrożono program pacjenta standaryzowanego, który bierze udział w różnych sytuacjach klinicznych i ostatecznie w egzaminie.
Dzięki wykorzystaniu zaawansowanych symulatorów odzwierciedlających rzeczywistych pacjentów studenci mogą sukcesywnie poszerzać wiedzę i zdobywać praktyczne umiejętności postępowania w różnych, często bardzo trudnych i rzadkich przypadkach klinicznych.

Proces dydaktyczny w CSM obsługuje 12 instruktorów symulacji i 2 techników symulacji medycznej, którzy zostali kompleksowo przeszkoleni w ramach projektu.

Studenci pielęgniarstwa, wszystkich roczników Collegium Mazovia, po uruchomieniu Centrum rozpoczną zajęcia symulacyjne w ramach programu studiów, które poprowadzą nauczyciele – instruktorzy symulacji.

Centrum Symulacji Medycznej oferuje praktyczne przygotowanie przeddyplomowe studentów, co przekłada się na wzrost potencjału Uczelni. Wdrożenie nowych technik dydaktycznych do programów nauczania przyczyni się do wzrostu jakości kształcenia studentów a także wzrostu bezpieczeństwa i profesjonalizmu wykonywanych przez przyszłe pielęgniarki i pielęgniarzy usług. Spodziewanym efektem będzie zwiększone zainteresowanie kandydatów studiami na kierunku pielęgniarstwo a w przyszłości ograniczenie deficytu wysoko wykwalifikowanych kadr medycznych w kraju.

Zobacz także film o naszym Centrum:

Napisali o nas:

http://podlasie24.pl//miasto-siedlce/region/sztuczni-pacjenci-pomoca-dla-przyszlych-pielegniarek-2c5cd.html

https://tygodniksiedlecki.com/g53984-susie.traci.oddech.i.sie.krztusi-183950-1.htm#

Galeria zdjęć: