Cel szkolenia
Celem szkolenia jest kształcenie kadry kierowniczej i specjalistów, rozumiejących na czym polega nowoczesne zarządzanie zakładem opieki zdrowotnej (w tym zarządzanie finansami) i innymi organizacjami w systemie ochrony zdrowia, umiejących zastosować w praktyce nabyte umiejętności.
Czas trwania: 2 semestry (184 godz. dydaktycznych)
Po ukończeniu szkolenia uczestnik otrzymuje świadectwo ukończenia szkolenia.
Uczestnik, który ukończy szkolenie posiada wiedzę interdyscyplinarną z zakresu nauk ekonomicznych i społecznych oraz rozumie problemy sektora ochrony zdrowia, zna systemy opieki zdrowotnej oraz polityki zdrowotnej Polski i krajów Unii Europejskiej. Posiada wiedzę szczegółową z zakresu: formułowania strategii, biznesplanów i projektów dla podmiotów leczniczych oraz innych organizacji ochrony zdrowia, opracowania strategii i stosowania technik marketingowych, tworzenia systemów zarządzania jakością oferowanych świadczeń zdrowotnych, zarządzania ludźmi, oceny i modyfikacji struktur organizacyjnych, negocjowania, zarządzania finansami, analizy danych księgowych oraz zastosowania technik analizy finansowej, poznania i umiejętnego interpretowania przepisów prawnych regulujących funkcjonowanie systemu ochrony zdrowia.
Program szkolenia (wykaz przedmiotów i zagadnień):
- Podstawy prawne w ochronie zdrowia
- Podstawy organizacji i zarzadzania. Narzędzia zarządzania i ich wykorzystanie
- Planowanie strategiczne
- Zagraniczne modele organizacji ochrony zdrowia
- Podmioty rynku usług medycznych
- SamorzÄ…dowa polityka zdrowotna
- ZarzÄ…dzanie finansami w podmiotach leczniczych. Analiza finansowa
- Gra decyzyjna. ZarzÄ…dzanie operacyjne i strategiczne w podmiocie leczniczym
- Rachunek Kosztów. Wykorzystanie programu EXCEL
- Budżetowanie i controlling w praktyce podmiotu leczniczego
- Analiza ekonomiczna w podmiocie leczniczym
- Przekształcenia- warsztaty z udziałem liderów zmian
- ZarzÄ…dzanie ryzykiem w opiece zdrowotnej. Analiza procesu
- Zarządzanie jakością w usługach zdrowotnych. Akredytacja
- Ubezpieczenia na rynku usług medycznych
- Prawo pracy
- Kontraktowanie świadczeń medycznych
- Rynek usług bankowych
- Zarządzanie efektywnością w zespole. Komunikacja interpersonalna
- ZarzÄ…dzanie dokumentacjÄ… w podmiocie leczniczym
- Strategiczna karta wyników. Benchmarking
- Systemy informatyczne w OZ
- Przeciwdziałanie korupcji. Możliwości i sposoby
Metody i narzędzia dydaktyczne
- wykład z wykorzystaniem prezentacji multimedialnych
- analiza przypadków case study
- ćwiczenia warsztatowe
- dyskusje zogniskowane
- gry i ćwiczenia kierownicze
- symulacje biznesowe i decyzyjne
- testy
Sposoby weryfikacji efektów kształcenia:
- semestralny test zaliczeniowy obejmujÄ…cy wszystkie przedmioty w semestrze