Specjalizacja w dziedzinie pięgniarstwa zachowawczego

Celem kształcenia jest przygotowanie wysoko wykwalifikowanej kadry pielęgniarek do sprawowania roli lidera zespołów, inicjowania i wdrażania zmian ukierunkowanych na poprawę jakości świadczonych usług oraz podejmowania działań zmierzających do rozwoju zawodowego poprzez uzyskanie przez pielęgniarkę specjalistycznych kwalifikacji w dziedzinie pielęgniarstwa zachowawczego.

W wyniku realizacji treści nauczania pielęgniarka, powinna:

  1. Komunikować się z pacjentem, jego rodziną i zespołem terapeutycznym.
  2. Inicjować i wprowadzać zmiany organizacyjne w obszarze działania.
  3. Interpretować i upowszechniać zasady kodeksu deontologii zawodowej.
  4. Upowszechniać, interpretować i stosować akty prawne dotyczące ochrony zdrowia, prawa pracy i przepisów dotyczących zawodu pielęgniarki i położnej.
  5. Korzystać z podstaw naukowych dydaktyki ogólnej i andragogiki.
  6. Określać wieloczynnikowe uwarunkowania zdrowia, chorób i niepełnosprawności.
  7. Identyfikować indywidualne potrzeby jednostki, rodziny, grup społecznych i społeczeństwa.
  8. Analizować uwarunkowania gospodarcze, ekologiczne, demograficzne i epidemiologiczne kraju, regionu, powiatu i gminy.
  9. Uczestniczyć w budowaniu strategii dla zdrowia w województwie, powiecie, gminie.
  10. Wykorzystywać sprzęt komputerowy w całościowej analizie danych.
  11. Rozpoznawać zapotrzebowanie na opiekę zdrowotną.
  12. Oceniać zapotrzebowanie na opiekę pielęgniarską.
  13. Identyfikować potrzeby różnych grup ludzi w zakresie pielęgnowania w zdrowiu i w chorobie.
  14. Dokonywać oceny stanu zdrowia pacjenta.
  15. Przeprowadzić badanie fizykalne pacjenta.
  16. Stawiać diagnozę pielęgniarską.
  17. Planować opiekę pielęgniarską, położniczą w stosunku do wszystkich odbiorców świadczeń.
  18. Realizować holistyczną opiekę nad pacjentem.
  19. Oceniać wyniki opieki pielęgniarskiej, położniczej.
  20. Monitorować jakość świadczonych usług.
  21. Podnosić jakość świadczeń pielęgniarskich, położniczych.
  22. Określać zasady finansowania systemu ochrony zdrowia
  23. Oceniać koszty poszczególnych świadczeń pielęgniarskich, położniczych.
  24. Przygotować ofertę i plan finansowy świadczeń zdrowotnych realizowanych przez pielęgniarkę, położną.
  25. Wykorzystywać zasady marketingu w odniesieniu do świadczeń zdrowotnych.
  26. Zarządzać opieką pielęgniarską, położniczą.
  27. Organizować opiekę pielęgniarską, położniczą.
  28. Wzbogacać i wykorzystywać teoretyczny dorobek pielęgniarstwa.
  29. Charakteryzować teorię pielęgnowania i stosować ją w praktyce zawodowej.
  30. Opracowywać procedury i standardy praktyki zawodowej.
  31. Monitorować warunki fizyczne i psychiczne w miejscu pracy.
  32. Planować własną karierę zawodową i doradzać pielęgniarkom, położnym w zakresie planowania kariery.
  33. Określać kierunki rozwoju opieki pielęgniarskiej, położniczej.
  34. Ocenić stan biologiczny i sytuację psychospołeczną pacjenta leczonego zachowawczo, wykorzystując wszystkie możliwe źródła informacji.
  35. Wykonać badanie fizykalne i ocenić stan pacjenta.
  36. Rozpoznać stany zagrożenia życia i niezwłocznie podjąć działania ratownicze.
  37. Określić priorytety w odniesieniu do pacjenta i grupy pacjentów leczonych zachowawczo.
  38. Zaplanować krótko- i długofalową opiekę nad pacjentem.
  39. Zrealizować i ocenić działania pielęgniarskie.
  40. Dobierać metody postępowania pielęgniarskiego do indywidualnych potrzeb i stanu pacjenta.
  41. Modyfikować działania pielęgniarskie stosownie do zmieniającego się stanu pacjenta.
  42. Dobrać model organizacyjny i teoretyczny opieki pielęgniarskiej do sytuacji pacjenta.
  43. Wspierać pacjenta i jego rodzinę w chorobie i niepełnosprawności.
  44. Prowadzić rehabilitację przyłóżkową oraz uczestniczyć w rehabilitacji realizowanej przez zespół interdyscyplinarny.
  45. Dobrać i stosować właściwe techniki kontaktu terapeutycznego z pacjentem.
  46. Opracowywać i wdrażać standardy pielęgniarskie.
  47. Przygotować chorego do samoopieki i samopielęgnacji, a rodzinę do sprawowania opieki nieprofesjonalnej.
  48. Ocenić deficyt w zakresie samoopieki.
  49. Ocenić jakość opieki pielęgniarskiej.
  50. Monitorować jakość świadczonej opieki pielęgniarskiej.
  51. Współuczestniczyć w tworzeniu lokalnych programów profilaktycznych w ochronie zdrowia.
  52. Świadczyć specjalistyczną opiekę pielęgniarską zgodną ze standardami przyjętymi w pielęgniarstwie zachowawczym.
  53. Kierować własnym rozwojem zawodowym.
  54. Uczestniczyć w kształceniu i doskonaleniu pielęgniarek.

 

Plan nauczania

Blok ogólnozawodowy

Lp.

MODUŁ

 Liczba godzin

I

 Elementy psychologii

 15

II

 Dydaktyka z elementami edukacji medycznej

 15

III

 Socjologia zdrowia i choroby

 15

IV

 Etyka, deontologia i prawo

 15

V

 Organizacja i zarządzanie z elementami ekonomiki ochrony zdrowia

 30

VI

 Polityka społeczna i zdrowie publiczne

 30

VII

 Ocena stanu zdrowia i badanie fizykalne

 100

VIII

 Teorie pielęgnowania

 15

IX

 Badania naukowe w pielęgniarstwie

 15

X

 Rozwój zawodowy

 15

XI

 Informatyka i statystyka w praktyce zawodowej pielęgniarki, położnej

 30

 Teoria – liczba godzin

 295

Program kształcenia praktycznego dla bloku ogólnozawodowego

L.p.

 STAŻ

 Liczba godzin

I

Oddział  internistyczny

21

II

Oddział intensywnej opieki medycznej

14

 Staż – liczba godzin

35

Blok specjalisyczny – część teoretyczna

L.p.

MODUŁ

 Liczba godzin

I

Podstawy pielęgniarstwa zachowawczego

30

II

Pielęgnowanie pacjenta w schorzeniach układu krążenia

60

III Pielęgnowanie pacjenta w schorzeniach układu oddechowego 40
IV Pielęgnowanie pacjenta w schorzeniach układu pokarmowego 50
V Pielęgnowanie pacjenta w schorzeniach układu moczowego 50
VI Pielęgnowanie pacjenta w schorzeniach układu dokrewnego i przemiany materii 40
VII Pielęgnowanie pacjenta w schorzeniach układu krwiotwórczego 60
VIII Pielęgnowanie pacjenta w schorzeniach tkanki łącznej 40
IX Pielęgnowanie pacjenta w schorzeniach alergicznych 10
X Pielęgnowanie pacjenta w wybranych schorzeniach skórno-wenerologicznych 20
XI Pielęgnowanie pacjenta w wieku podeszłym 30

Teoria – liczba godzin

430

Blok specjalisyczny – część praktyczna

L.p.

STAŻ

 Liczba godzin

I

Oddział intensywnej opieki kardiologicznej

35

II

Oddział pulmonologiczny

35

III Oddział gastroenterologiczny 35
IV Oddział urologiczny 35
V Oddział lub Poradnia endokrynologiczna 35
VI Oddział hematologiczny 35
VII Oddział lub Poradnia Reumatologiczna 35
VIII Oddział lub Poradnia alergologiczna 35
IX Oddział dermatologiczny lub Poradnia skórno-wenerologiczna 35
X Zakład pielęgnacyjno-opiekuńczy 35

Staż – liczba godzin

350