Celem kształcenia jest przygotowanie wysoko wykwalifikowanej kadry pielęgniarek do sprawowania roli lidera zespołów, inicjowania i wdrażania zmian ukierunkowanych na poprawę jakości świadczonych usług oraz podejmowania działań zmierzających do rozwoju zawodowego poprzez uzyskanie przez pielęgniarkę specjalistycznych kwalifikacji w dziedzinie pielęgniarstwa zachowawczego.
W wyniku realizacji treści nauczania pielęgniarka, powinna:
- Komunikować się z pacjentem, jego rodziną i zespołem terapeutycznym.
- Inicjować i wprowadzać zmiany organizacyjne w obszarze działania.
- Interpretować i upowszechniać zasady kodeksu deontologii zawodowej.
- Upowszechniać, interpretować i stosować akty prawne dotyczące ochrony zdrowia, prawa pracy i przepisów dotyczących zawodu pielęgniarki i położnej.
- Korzystać z podstaw naukowych dydaktyki ogólnej i andragogiki.
- Określać wieloczynnikowe uwarunkowania zdrowia, chorób i niepełnosprawności.
- Identyfikować indywidualne potrzeby jednostki, rodziny, grup społecznych i społeczeństwa.
- Analizować uwarunkowania gospodarcze, ekologiczne, demograficzne i epidemiologiczne kraju, regionu, powiatu i gminy.
- Uczestniczyć w budowaniu strategii dla zdrowia w województwie, powiecie, gminie.
- Wykorzystywać sprzęt komputerowy w całościowej analizie danych.
- Rozpoznawać zapotrzebowanie na opiekę zdrowotną.
- Oceniać zapotrzebowanie na opiekę pielęgniarską.
- Identyfikować potrzeby różnych grup ludzi w zakresie pielęgnowania w zdrowiu i w chorobie.
- Dokonywać oceny stanu zdrowia pacjenta.
- Przeprowadzić badanie fizykalne pacjenta.
- Stawiać diagnozę pielęgniarską.
- Planować opiekę pielęgniarską, położniczą w stosunku do wszystkich odbiorców świadczeń.
- Realizować holistyczną opiekę nad pacjentem.
- Oceniać wyniki opieki pielęgniarskiej, położniczej.
- Monitorować jakość świadczonych usług.
- Podnosić jakość świadczeń pielęgniarskich, położniczych.
- Określać zasady finansowania systemu ochrony zdrowia
- Oceniać koszty poszczególnych świadczeń pielęgniarskich, położniczych.
- Przygotować ofertę i plan finansowy świadczeń zdrowotnych realizowanych przez pielęgniarkę, położną.
- Wykorzystywać zasady marketingu w odniesieniu do świadczeń zdrowotnych.
- Zarządzać opieką pielęgniarską, położniczą.
- Organizować opiekę pielęgniarską, położniczą.
- Wzbogacać i wykorzystywać teoretyczny dorobek pielęgniarstwa.
- Charakteryzować teorię pielęgnowania i stosować ją w praktyce zawodowej.
- Opracowywać procedury i standardy praktyki zawodowej.
- Monitorować warunki fizyczne i psychiczne w miejscu pracy.
- Planować własną karierę zawodową i doradzać pielęgniarkom, położnym w zakresie planowania kariery.
- Określać kierunki rozwoju opieki pielęgniarskiej, położniczej.
- Ocenić stan biologiczny i sytuację psychospołeczną pacjenta leczonego zachowawczo, wykorzystując wszystkie możliwe źródła informacji.
- Wykonać badanie fizykalne i ocenić stan pacjenta.
- Rozpoznać stany zagrożenia życia i niezwłocznie podjąć działania ratownicze.
- Określić priorytety w odniesieniu do pacjenta i grupy pacjentów leczonych zachowawczo.
- Zaplanować krótko- i długofalową opiekę nad pacjentem.
- Zrealizować i ocenić działania pielęgniarskie.
- Dobierać metody postępowania pielęgniarskiego do indywidualnych potrzeb i stanu pacjenta.
- Modyfikować działania pielęgniarskie stosownie do zmieniającego się stanu pacjenta.
- Dobrać model organizacyjny i teoretyczny opieki pielęgniarskiej do sytuacji pacjenta.
- Wspierać pacjenta i jego rodzinę w chorobie i niepełnosprawności.
- Prowadzić rehabilitację przyłóżkową oraz uczestniczyć w rehabilitacji realizowanej przez zespół interdyscyplinarny.
- Dobrać i stosować właściwe techniki kontaktu terapeutycznego z pacjentem.
- Opracowywać i wdrażać standardy pielęgniarskie.
- Przygotować chorego do samoopieki i samopielęgnacji, a rodzinę do sprawowania opieki nieprofesjonalnej.
- Ocenić deficyt w zakresie samoopieki.
- Ocenić jakość opieki pielęgniarskiej.
- Monitorować jakość świadczonej opieki pielęgniarskiej.
- Współuczestniczyć w tworzeniu lokalnych programów profilaktycznych w ochronie zdrowia.
- Świadczyć specjalistyczną opiekę pielęgniarską zgodną ze standardami przyjętymi w pielęgniarstwie zachowawczym.
- Kierować własnym rozwojem zawodowym.
- Uczestniczyć w kształceniu i doskonaleniu pielęgniarek.
Plan nauczania
Blok ogólnozawodowy
Lp. |
MODUŁ |
Liczba godzin |
I |
Elementy psychologii |
15 |
II |
Dydaktyka z elementami edukacji medycznej |
15 |
III |
Socjologia zdrowia i choroby |
15 |
IV |
Etyka, deontologia i prawo |
15 |
V |
Organizacja i zarządzanie z elementami ekonomiki ochrony zdrowia |
30 |
VI |
Polityka społeczna i zdrowie publiczne |
30 |
VII |
Ocena stanu zdrowia i badanie fizykalne |
100 |
VIII |
Teorie pielęgnowania |
15 |
IX |
Badania naukowe w pielęgniarstwie |
15 |
X |
Rozwój zawodowy |
15 |
XI |
Informatyka i statystyka w praktyce zawodowej pielęgniarki, położnej |
30 |
Teoria – liczba godzin |
295 |
Program kształcenia praktycznego dla bloku ogólnozawodowego
L.p. |
STAŻ |
Liczba godzin |
I |
Oddział internistyczny |
21 |
II |
Oddział intensywnej opieki medycznej |
14 |
Staż – liczba godzin |
35 |
Blok specjalisyczny – część teoretyczna
L.p. |
MODUŁ |
Liczba godzin |
I |
Podstawy pielęgniarstwa zachowawczego |
30 |
II |
Pielęgnowanie pacjenta w schorzeniach układu krążenia |
60 |
III | Pielęgnowanie pacjenta w schorzeniach układu oddechowego | 40 |
IV | Pielęgnowanie pacjenta w schorzeniach układu pokarmowego | 50 |
V | Pielęgnowanie pacjenta w schorzeniach układu moczowego | 50 |
VI | Pielęgnowanie pacjenta w schorzeniach układu dokrewnego i przemiany materii | 40 |
VII | Pielęgnowanie pacjenta w schorzeniach układu krwiotwórczego | 60 |
VIII | Pielęgnowanie pacjenta w schorzeniach tkanki łącznej | 40 |
IX | Pielęgnowanie pacjenta w schorzeniach alergicznych | 10 |
X | Pielęgnowanie pacjenta w wybranych schorzeniach skórno-wenerologicznych | 20 |
XI | Pielęgnowanie pacjenta w wieku podeszłym | 30 |
Teoria – liczba godzin |
430 |
Blok specjalisyczny – część praktyczna
L.p. |
STAŻ |
Liczba godzin |
I |
Oddział intensywnej opieki kardiologicznej |
35 |
II |
Oddział pulmonologiczny |
35 |
III | Oddział gastroenterologiczny | 35 |
IV | Oddział urologiczny | 35 |
V | Oddział lub Poradnia endokrynologiczna | 35 |
VI | Oddział hematologiczny | 35 |
VII | Oddział lub Poradnia Reumatologiczna | 35 |
VIII | Oddział lub Poradnia alergologiczna | 35 |
IX | Oddział dermatologiczny lub Poradnia skórno-wenerologiczna | 35 |
X | Zakład pielęgnacyjno-opiekuńczy | 35 |
Staż – liczba godzin |
350 |