Erasmus + w Turcji – wyjazd nauczycieli akademickich

21 maja 2022
2023_07_25_starter_erasmus_v3
 Share on FacebookShare on Google+Tweet about this on TwitterShare on LinkedInEmail this to someonePrint this page

W dniach 9-13.05.2022 roku dwóch nauczycieli Collegium Mazovia (dr Andrzej Pietrych i dr Paweł Woliński) brało udział w wymianie międzynarodowej za pośrednictwem programu Erasmus+ w Turcji. W ramach wyjazdu uczestniczyli w cyklu szkoleń i wykładów zorganizowoanych przez Harran University, który znajduje się miejscowości Sanliurfa (miasto w południowo-wschodniej części  Turcji. ok. 3 mln mieszkańców). Podczas paneli dyskusyjnych zapoznali się z programami kształcenia dziewiętnastu uczestników szkolenia, pochodzących z różnych państw UE.

W pierwszym dniu uczestników przywitał prorektor, nastąpiła prezentacja władz oraz uczelni. Kolejno występowali dziekani, którzy prezentowali swoje wydziały. W następnej części spotkania goście przedstawiali się i opowiadali o swoich uczelniach. W przerwach odbywały się występy zespołów działających na uczelni.

Po obiedzie zabrano wszystkich na  zwiedzanie kampusu, który jest oddalony ok. 40 km od miasta Sanliurfa. Jest to ogromny teren, ponad 400 ha, otoczony fosą, wjazd na teren kampusu jest kontrolowany przez ochronę, ponadto na terenie obiektu jest wiele bramek, które uniemożliwiają wjazd nieupoważnionym. Jest kilkadziesiąt dużych budynków w których mieszczą się wydziały, instytuty, laboratoria, stołówki, akademiki, itp., jednym słowem spore miasteczko z dwoma meczetami, a w każdym z nich znajduje się ochrona.

Na czele uczelni stoi rektor, który ma do pomocy prorektorów. Rektor jest władzą wykonawczą, wykonuje uchwały senatu i nadzoruje proces kształcenia. Nad administracją i finansami czuwa kanclerz i  trzech wicekanclerzy. Zarówno Rektor, jak i kanclerz mają do pomocy wiele jednostek organizacyjnych.  Bardzo wysoką pozycję w strukturze uczelni (po rektorze, senacie i kanclerzu) zajmuje jednostka audytu wewnętrznego, która zajmuje się jakością kształcenia. Uczelnia jest ściśle związana z kulturą i  tradycją muzułmańską. Nazwa uczelni sięga do tradycji Akademii Platońskiej założonej w początkach nowożytnej ery na terenie pobliskiego miasta Harran. Rozwijane w niej nauki dały początek sekcie haranitów i były swego rodzaju pomostem między starożytną Grecją a światem islamu.

Na uniwersytecie studiuje ok. 25 tys. studentów i zatrudnionych jest ponad 3 tys. pracowników dydaktycznych.

W strukturze uniwersytetu wyróżnić należy:

  • 3 instytuty, np. nauk spoÅ‚ecznych, nauk zdrowotnych;
  • 14 wydziałów, m.in. nauk o zdrowiu, nauk stosowanych, ekonomii i administracji, inżynierii;
  • 14 szkół Å›rednich i 5 liceów (każdy wydziaÅ‚ prowadzi co najmniej jednÄ… szkoÅ‚Ä™ Å›redniÄ…);
  • 13 centrów badawczych, m.in.: centrum zastosowaÅ„ nauki, technologii informatycznych, eksperymentów na zwierzÄ™tach;
  • szpital kliniczny.

Nasi nauczyciele zwrócili uwagÄ™ na dwie cechy uczelni Harran, które sÄ… rzadko spotykane siÄ™ w polskich warunkach. Pierwsza z nich dotyczy, ksztaÅ‚cenia na poziomie szkoÅ‚y Å›redniej – praktycznie każdy wydziaÅ‚ prowadzi takie ksztaÅ‚cenie zwiÄ…zane ze swoim profilem. Efektem takiego doÅ›wiadczenia jest to, że okoÅ‚o 80% absolwentów szkół Å›rednich kontynuuje naukÄ™ na uczelni.

Druga cecha związana jest ściśle z praktycznym profilem kształcenia. Polega to nie tylko na wprowadzeniu do programów studiów praktycznych form kształcenia (ćwiczeń, projektów, praktyk), ale przede wszystkim wykonywaniu prac typowych dla danego zawodu. Na wzór naszych dawnych zawodowych szkół przyzakładowych, w których połowa zajęć odbywała się w zakładach. Na uczelni są praktycznie wszystkie kierunki medyczne, a studenci mają praktyki w szpitalu akademickim. Kierunki rolnicze mają swoje pola uprawne, sady, budynki gospodarcze i inwentarskie oraz maszyny. Produkują własne wyroby, które trafiają na rynek.  Studenci wykonują wszystkie prace typowe dla danego zawodu nabywając umiejętności, a uczelnia przy okazji zarabia pieniądze poprzez świadczenie usług medycznych oraz prowadzenie działalności produkcyjnej i handlowej.

Drugiego dnia szkolenia, odbyła się prezentacja uczestników. Wszyscy prezentowali swój kraj, swoje miasto, swoją uczelnię oraz własne osiągnięcia naukowe, dydaktyczne i zawodowe. Było wiele pytań. Podczas tego bardzo interesującego dnia można było dowiedzieć się o kierunkach, formach i programach kształcenia na zagranicznych uczelniach. Trzeciego dnia, każda zaproszona uczelnia otworzyła swoje stanowisko i prezentowała swoją uczelnię dla osób zainteresowanych kształceniem poza granicami kraju. Było duże zainteresowanie, wręczano materiały informacyjne, odpowiadano na pytania. Wiele osób oprócz szczegółowych pytań, pytało czy uczelnia prowadzi kształcenie w języku angielskim. Na świecie taki model kształcenia, to już klasyka, bez takiej oferty, uczelnia praktycznie zamyka się dla studentów zagranicznych.

Kolejne dni organizatorzy przeznaczyli na zwiedzanie najważniejszych miejsc i zabytków, m.in. Muzeum Archeologicznego i Mozaik, Jeziora Holly Fish, Groty Abrahama, Historycznych Bazarów. Nasi wykładowcy mieli także okazje zobaczyć wykopaliska w Harran, przejście graniczne z Syrią, a nawet podróżować statkiem po rzece Eufrat. Największa atrakcją okazało się zwiedzanie stanowiska archeologicznego Göbekli Tepe, kryjącego pozostałości prehistorycznego sanktuarium. Odkrycie to, razem z Nevalı Çori, doprowadziło do rewizji wiedzy o neolicie w Eurazji. Göbekli Tepe jest najstarszym znanym miejscem kultu stworzonym przez człowieka (jego powstanie datowane jest na 10 tys. lat p.n.e.). W 2018 roku obiekt wpisano na listę światowego dziedzictwa UNESCO.

Było także coś dla ciała, czyli cudowny wieczór turecki w jaskini, w którym uczestniczyły władze uczelni wraz z rodzinami i wszyscy uczestnicy programu Erasmus+. Były występy artystyczne, muzyka, regionalne potrawy. Bardzo przyjemne spotkanie bez alkoholu. Jako ciekawostkę, warto podkreślić, że w tamtym regionie alkoholu nie podaje się także na weselach i innych uroczystościach, a w 3 milionowym mieście nie ma żadnego sklepu z alkoholem, nie ma go także w restauracjach i hotelach.

Nasi wykładowcy bardzo zadowoleni z wyjazdu, przyjechali bogatsi w doświadczenia i wiedzę na temat kierunków i programów kształcenia na uczelniach w innych krajach. Takie wyjazdy są także dużym wkładem w proces umiędzynarodowienia kształcenia na naszej uczelni.

Zachęcamy innych nauczycieli do uczestnictwa w programie Erasmus+.  Do korzystania z programu zapraszamy także naszych studentów. Naprawdę warto!

Zdjęcia z archiwum dr Pietrycha i dr Wolińskiego.